Cesare da Sesto (1477-1523)   -  Recto: studies for a scene of passion
Pen and brown ink on sanguine, 18,9 x 13,6 cm.
Malibu, The J. Paul Getty Museum.
Three kneeling women support an unconscious female figure on the ground. Above this group are two seated men, one of which holds a cloak and a large nail and to the left a man in motion. This probably refers to the Virgin in front of the Crucifixion. The two seated men meditating show a typology often preferred by Leonardo for the same figures. The position of the unconscious woman resembles in an impressionable fashion that of Marat assassinated by Jacques-Louis David. The drawing is dated between 1515 and 1517.

Cesare da Sesto (1477-1523)   -  Recto: studi per una scena di passione
A penna e inchiostro marrone su sanguigna, cm 18,9 x 13,6.
Malibu, The J. Paul Getty Museum.
Una figura femminile priva di sensi, a terra, viene sostenuta da tre donne inginocchiate. Sopra questo gruppo, due uomini seduti, uno dei quali ha in mano un martello e un grosso chiodo; a sinistra, in uomo in movimento. Il riferimento pių probabile č a una Madonna di fronte alla crocifissione. I due uomini seduti e meditanti ricordano da vicino la tipologia preferita da Leonardo per le stesse figure. La posizione della donna svenuta ricorda in maniera impressionante quella del Marat assassinato di Jacques-Louis David. Il disegno viene datato tra il 1515 e il 1517.

       HP   Indice