Attributed to Leonardo   -  Studies for the Adoration of the Kings in the Uffizi Lead point over pen and dark brown ink,
20,4 x 15 Filigree: three mountain peaks.
Boston, Isabella Stewart Gardner Museum.
An unknown, somewhat heavy hand has covered the original drawing that was probably already faded even before the intervention of the ink, so much so that one of the central figures, the man with the raised arms, has no legs. Apart from the solitary figure of the old man with the beard, the rest of the drawing shows the passion of Leonardo for the “ cinema sequences”. The various characters around the horse on the left seem to be successive phases of an action. The attribution is based on the appearance of numerous figures-and horses- similar to those in the Adoration of the Kings.

Attribuito a Leonardo   -  Studi per l’Adorazione dei Magi degli Uffizi
Punta di piombo ripassata a penna con inchiostro bruno scuro, e acquerello; cm 20,4 x 15,6. Filigrana: tre vette montagnose.
Boston, Isabella Stewart Gardner Museum.
Una mano ignota ha ricoperto (pesantemente) il disegno originale, probabilmente già molto sbiadito prima dell’intervento con l’inchiostro, tanto che a una delle figure centrali (l’uomo con le braccia sollevate) mancano le gambe. A parte l’isolata figura del vecchio con barba, il resto del disegno mostra la passione di Leonardo per le “sequenze cinematografiche”. I vari personaggi raccolti intorno al cavallo di sinistra sembrano passaggi successivi di un’azione. L’attribuzione si basa sulla comparsa di numerose figure – e cavalli – molto simili a queste nell’Adorazione dei Magi.

       HP   Indice