Leonardo da Vinci   -  Study of figures
Pen, brown ink, traces of bistre and incision with a metallic point. Filigree: tulip, 16,4 x 13,8 cm.
Washington, D.C. The National Gallery of Art, Armand Hammer Collection.

Recto: five sketches, of an old man and a young woman one above the other. The old man with a beard, seen from a right profile with his shoulders at three-quarters, appears in the upper left corner but does not belong to the grotesque category. The eyelids in the lower figure show evidence of an illness, a “basalioma” or a drop in the epithelium. Only the backs of the female figures are visible, their hair wrapped in a net. It should be noted that the third female figure is really only visible under a spotlight for it was drawn with a metallic point. A young woman seen from the back holds her hand out towards the door drawn in prospective. It is perhaps one of Leonardo’s later works, placed between 1508 and 1510.

Leonardo da Vinci   -  Studi di figure
A penna, inchiostro marrone, tracce di bistro e incisioni a punta metallica. Filigrana: tulipano.  -   Cm 16,4 x 13,8.
Washington, D.C. The National Gallery of Art, Collezione Armand Hammer.
Recto: cinque schizzi, di un vecchio e di una giovane, disposti su due file. Il vecchio barbuto, di profilo a destra con le spalle di tre quarti, che appare nell’angolo superiore sinistro non appartiene alla categoria del grottesco: la palpebra inferiore evidenziata è un sintomo di malattia, specificata nel particolare a destra. Un basalioma, un decadimento delle cellule epiteliali. Le figure femminili sono di spalle, entrambe con i capelli avvolti in una rete. La terza figura femminile, citata per dovere, è in realtà visibile solo sotto luce radente, perché frutto della pressione di una punta metallica; una giovane vista di spalle che tende la mano verso una porta (di)segnata in prospettiva. È forse uno dei disegni più tardi di Leonardo, collocabile tra il 1508 e il 1510.

       HP   Indice