Leonardo da Vinci   Verso: Studies of technology, small drawings of men’s heads, a minute leaf and a child with a lamb.  Same technique
Below the writing at the top appears a drawing of a press probably used for treating material with details of an element for substitution in case of necessity. The caption speaks of “zendado”, a light silk material. The old man’s head is on the lower left-hand side of the sheet. Further down is a minute leaf drawn with a single stroke of the pen. By turning the sheet upside down the child with the lamb is evident and is re-drawn several times.

Leonardo da Vinci   -  Verso: studi tecnologici, piccola testa d’uomo, una minuscola foglia, e un bambino con un agnello   -  Stessa tecnica.
Sotto la scritta in alto appare il disegno di una pressa a rulli, probabilmente per il trattamento di tessuti, col particolare di un elemento da sostituire in caso di consumo. La didascalia parla di “zendado”, una leggera stoffa di seta. La testa di un vecchio è sul lato sinistro del foglio, sotto la metà; più in basso, una minutissima foglia realizzata con un solo tratto di penna. Il bambino con l’agnello si scorge capovolgendo il foglio, ed è ripassato numerose volte.

       HP   Indice