Leonardo da Vinci   -  Four studies, two of which are inscribed in the frame, for a kneeling Virgin in adoration of the Child and two sketches of the Child lying on the ground.
Pen and bistre and metallic point on pale-pink paper, 19,3 x 16,2 cm.
New York, Metropolitan Museum of Art, Rogers Fund.
Studies for a Nativity scene with exercises in composition. The upper drawing in metallic point shows a pointed roof over the Virgin’s head. The drawings in the bottom left and that in the centre, with a Saint John, seem to anticipate the famous Virgin of the Rocks. The central figures of the Child and St. John are curious in that they seem to be playing hide and seek behind the Virgin’s drapes. It is one of Leonardo’s most frequently reproduced drawings. It is dated around 1490 but for some it was drawn at least ten years earlier.

Leonardo da Vinci Quattro studi, due dei quali iscritti in una cornice, per una Vergine genuflessa in adorazione del Bambino, e due schizzi per il Bambino disteso a terra
Penna e bistro, e punta metallica su carta rosata, cm 19,3 x 16,2.
New York, Metropolitan Museum of Art, Rogers Fund.
Studi per una Natività, esercitazioni di composizione. Il disegno superiore, a punta metallica, mostra un tetto aguzzo sopra la Vergine. Quello in basso a sinistra e ancor più quello al centro, con un San Giovannino, sembrano anticipare la celebre Vergine delle rocce. Sono curiose le figure, al centro, del Bambino e di San Giovannino che sembrano giocare a nascondersi dietro il panneggio della Vergine. Uno dei disegni di Leonardo riprodotti più di frequente. Datato intorno al 1490, ma per alcuni viene fatto risalire agli inizi del decennio anteriore.

       HP   Indice