Leonardo da Vinci   -  Head of a young man with curly hair
Pen and ink with sepia coloured water paint. Filigree: eagle in a circle (?) The upper corners have been cut and replaced.
Restored in the 40’s, 16,3 x 15.1 cm.
New York, The Pierpont Morgan Library
Carlo Pedretti, one of the most authoritative scholars of Leonardo’s works, has demonstrated using X-rays of the head of the Virgin of the Annunciation in the Uffizi that it is an exact copy of this drawing even if there is no doubt that it is of a “young man”. The same boy in profile and not three-quarters appears in a fragment in Windsor. The shading, clearly by a left-handed person, seems approximate and indicates an early work. The date may be about 1478.

Leonardo da Vinci  Testa di giovane coi capelli ricci
Penna e inchiostro con acquerello seppia. Filigrana: aquila in un cerchio (?).Gli angoli superiori sono stati tagliati e sostituiti.
Restaurato negli anni ’40; cm 16,3 x 15,1.
New York, The Pierpont Morgan Library.
Carlo Pedretti, uno tra i più autorevoli studiosi leonardeschi, ha dimostrato che la radiografia della testa della Vergine dell’Annunciazione degli Uffizi è una copia esatta di questo disegno, anche se non c’è dubbio che si tratti di “un” giovane. Lo stesso ragazzo, visto di profilo e non di tre quarti, appare in un frammento di Windsor. Le ombreggiature, chiaramente di mano mancina, sembrano approssimate e fanno pensare a un’opera giovanile. La data può essere intorno al 1478.

       HP   Indice