Leonardo da Vinci   - 
Muscular nudes for the Battle of Anghiari and other figure studies
Pen and traces of charcoal (top left and bottom right) on filligree paper,
25,4 x 19,7 cm.
Turin, Royal Library
Apart from the two warriors standing with their legs apart, one without a head and arms, there also appear two nude females, one three-quarter and one facing the front, a child with outstretching arms, four sketches of nude fighters ( one of which, with the most details, is wearing a flowing robe and is ready to strike a blow) and finally, three horses and riders and, at the top right, a study of a mouth. Of interest is the different horses’ movements; one is galloping with an indication of the dust moved by the hooves; one moves majestically almost like an equestian monument and one is rearing without a rider. Dated around 1505.

Leonardo da Vinci  - 
Nudi muscolosi per la Battaglia d’Anghiari e altri studi di figura.
Penna e tracce di carboncino (in alto a sinistra e in basso a destra) su carta con filigrana, cm 25,4 x 19,7.
Torino, Biblioteca Reale
Oltre ai due guerrieri in piedi a gambe divaricate, di cui uno senza testa e braccia, nel foglio appaiono due nudi femminili, uno di tre quarti e uno visto di fronte, un bambino con le braccia protese, quattro schizzi di combattenti nudi (di cui uno, più rifinito, indossa un mantello svolazzante e sta per vibrare un colpo); infine, tre cavalli e cavalieri e, in alto a sinistra, uno studio di bocca. Da notare il diverso incedere dei cavalli: uno al galoppo, con accenno alla polvere sollevata dagli zoccoli, uno che incede maestosamente quasi da monumento equestre, e uno impennato, senza cavaliere. Databile intorno al 1505.


 
      HP   Indice