DISEGNI DEI PITTORI ITALIANI
Raffaello Sanzio (1483-1520)

Study for the Transportation of Christ to the Sepulchre
Pen and traces of black pencil on white paper, double squares in sanguine and in pen,
traces of pin marks, 28.7 x 29.8 cm.

Florence, Galleria degli Uffizi

This was drawn during the last phase of the elaboration of the main group in the painting, now housed in the Borghese Gallery in Rome, dated 1507. The Virgin, supported by pious women, is missing but the division squares show that the drawing was ready to be transported onto the cartoon. Some areas have a lot of detail whilst others are simple sketches, based on the variations of luminosity of the future painting, for the drawings destined for the cartoons.  


Studio per il Trasporto di Cristo al sepolcro
Penna e tracce di matita nera su carta bianca, doppia quadrettatura a sanguigna e a penna,
tracce di puntinatura, cm. 28,7 x 29,8.

Firenze, Galleria degli Uffizi

Disegno eseguito durante l’ultima fase dell’elaborazione del gruppo principale del dipinto ora nella Galleria Borghese a Roma, datato 1507. Manca la Vergine sorretta dalle pie donne, ma la quadrettatura dimostra che il disegno era ormai pronto per essere trasportato sul cartone. Si possono osservare zone molto rifinite e altre semplicemente abbozzate, come avveniva, in base alle variazioni di luminosità nel futuro dipinto, per i disegni destinati ai cartoni.

   HP     Indice