Text By Frida De Salve

 

E-mail

 

 

 

 

   

.

 

 

 


The Villa of Mysteries

Outside the Hercules Gate along the street of the tombs with its beautiful, stately villas is the Villa of Mysteries, discovered by Maiuri in about 1929-30. It was almost certainly built halfway through the 3rd century B.C. but over the years it has suffered many restorations.
Thanks to a good state of conservation, the care taken during excavations and its protection, the Villa of Mysteries surely offers the most beautiful wall decorations in Pompeii.
A large frieze completely covering the walls of the hall round the triclinium in the Villa of Mysteries may be admired.
The fresco with its almost life-sized figures belongs to the period of the 2nd Style . There are many interpretations of this scene but the most accredited to which we adhere is surely that indicated by Maiuri. He sustained that the fresco was perhaps a representation of an initiation rite for a mysterious cult, probably Dionysian, and from where the Villa got its name.
The wall is divided into rectangles with a vermilion background. Inside are further panels formed by fine lines and outside are strips of green marble. All the spaces are also separated by violet-coloured pilaster strips.
The architectonic partitions of the walls do not really exist. The figures are placed on a plane as if on a perfectly neutral background.
The fresco symbolizes a bride’s initiation rite to the Dionysian mysteries and is permeated by an abstract atmosphere where the light gives a uniformity that appears totally unreal.
It seems that the artist painted the figures as if they were individuals and avoided all types of relationship between them and the space in which they were represented and it is from this that there stems a lack of light or shade.
There is no particular spatial criteria and the figures are, in fact, all painted in the same way and with the same intensity even if they are at the front or behind.
The composition shows a certain alternation between the seated figures and those standing, moving or still and there are no spatial interruptions between one scene and another. All the figures, with the exception of the winged Fury, are described in a surprisingly static and unreal fashion even if when facing the whole picture, there is an incredible sensation of anxiety and a feeling of something unknown and undecipherable.
It is necessary to point out how, despite the richness of its contents and the perfect balance of the composition, there are some rather bad profiles present and a certain aridity in the painting. In each case the artist has demonstrated great ability. The decoration with its bright colours was obtained by overlapping coloured outlines that allowed for the creation of volume, arriving at a determination of detail after a light wash of paint.
Despite the evident work of helpers, this frieze shows a higher level of painting than any others found in Pompeii.

VILLA DEI MISTERI

Al di fuori di Porta Ercolanese, sulla via dei sepolcri, si trovano delle bellissime ville signorili tra cui la Villa dei Misteri, portata alla luce dal Maiuri intorno al 1929-1930.
Sorse, quasi certamente, intorno alla metà del III sec. a.C., ma subì nel corso degli anni diversi rifacimenti.
La villa dei Misteri, grazie alle buone condizioni di conservazione, all’accuratezza con cui fu eseguito lo scavo e alle opere di protezione della stessa, offre, sicuramente, il più bel complesso decorativo parietale a Pompei.
All’interno del triclinio della Villa dei Misteri è possibile ammirare un grande fregio che copre, interamente, le pareti della sala.
L’affresco, che mostra figure quasi a grandezza naturale, appartiene al periodo del II stile.
Le interpretazioni cui ha dato vita sono tante, ma la più accreditata, alla quale ci atterremo, è sicuramente quella del Maiuri. Egli sosteneva che l’affresco fosse una rappresentazione di un rito di iniziazione ad un culto misterico, probabilmente dionisiaco, e proprio da qui deriva il nome della villa.
La parete è suddivisa in spazi rettangolari dal fondo rosso cinabro. All’interno vi sono ulteriori riquadri, formati da linee sottili, e all’esterno delle fasce in marmo verde. Inoltre,  tutti gli spazi sono separati da lesene di colore violaceo.
La partizione architettonica della parete in realtà non esiste; infatti le figure sono disposte sul piano come se fossero raffigurate su un fondo perfettamente neutro.
L’affresco simboleggia il rito di iniziazione delle spose ai misteri dionisiaci ed è permeato da un’atmosfera astratta, in cui la luce dona all’ambiente un’uniformità che appare totalmente irreale.
Sembra quasi che l’autore abbia trattato le figure come se fossero a sé stanti ed abbia evitato qualsiasi tipo di rapporto tra loro e lo spazio in cui sono rappresentate, proprio da questo deriva l’assenza di luci e di ombre.
Non esiste un particolare criterio spaziale, le figure, infatti, sono dipinte tutte allo stesso modo, con la medesima intensità, che siano poste in primo o in secondo piano.
La composizione mostra una certa alternanza tra personaggi seduti e altri in piedi, in movimento o inerti e, inoltre, non esistono delle interruzioni spaziali tra una scena e l’altra.
Tutti i personaggi, fatta eccezione per la Furia alata, sono descritti con una irreale e sorprendente staticità, anche se di fronte all’insieme si avverte un’incredibile sensazione di ansia e di attesa per un qualcosa di ignoto e indecifrabile.
È necessario sottolineare come, nonostante la pienezza dei contenuti e il perfetto equilibrio compositivo, siano presenti alcuni profili non eccellenti e una certa aridità nella esecuzione. In ogni caso, l’artista dimostra una grande abilità. La decorazione, basata su colori dai toni molto vivaci, è ottenuta attraverso sovrapposizioni di colore a tratteggio, che permettono la creazione dei volumi, per poi arrivare, attraverso velature di colore acquerellato, a determinare i dettagli.
Nonostante l’evidente opera degli aiuti, questo fregio denota un livello del tutto superiore rispetto alle altre pitture pompeiane.


Schema