Pintoricchio - Libreria Piccolomini, Duomo di Siena

Text by Frida De Salve

 

E-mail



Photo  Bruno Balestrini

HP


Detail 1     Detail 2     Detail 3


THE CORONATION OF POPE PIOUS II  

The Pope appears in the scene, placed on his throne beneath the canopy with the Piccolomini coat of arms, intent on taking possession of the Lateran Basilica and facing him is the Sexton who is burning a piece of cloth whilst pronouncing the admonishment ritual .
The only note of colour inside the gloomy nave comes from a sheath of transversal light that illuminates the white headdress of the bishops, placed in the centre of the scene in an acute geometric composition.
Despite the various qualitative balance caused by the hands of others, some elements are worth noticing such as the head of the Pope, depicted with his pale and hollow cheeks, almost as if to show the difficult conditions of his health at the age of forty-five and the portrait of the man standing on the right. Thanks to the unity of the composition this fresco re-created by Pintoriccchio with the use of light represents one of the best moments in the artistic career of the Master.
  HP  

INCORONAZIONE PONTIFICALE DI PIO II

Nella scena si vede il Papa, raffigurato sulla sedia gestatoria, sotto il baldacchino con le armi piccolominèe, intento a prendere possesso della Basilica Lateranense e, dinanzi a lui, il Sacrista che dà fuoco ad un batuffolo di stoffa e pronuncia il rituale ammonimento.
L’unica nota vivace di colore, all’interno dell’oscura navata, è procurata da un fascio di luce traversa che illumina i bianchi copricapo dei vescovi, posti al centro della scena, in un’arguta composizione geometrica.
Nonostante i vari scompensi qualitativi, causati dalla mano degli aiuti, vi sono alcuni elementi degni di nota, come la testa del Pontefice, raffigurato con le guance pallide e scarne, quasi a mostrare le cattive condizioni di salute in cui si trovava già all’età di quarantacinque anni, e il ritratto dell’uomo in piedi sulla destra.
L’affresco, grazie alla sua unità compositiva e all’atmosfera, ricreata dal Pintoricchio con l’uso della luce, rappresenta uno dei momenti migliori nella carriera stilistica del Maestro.