The
Exorcism of Saint Trifone (1507)
The
young Trifone, martyr and protector of the city of Cattaro in Dalmatia, was called by Emperor Gordian to exorcise his
daughter. The painting shows the moment when
the demon has abandoned the young girl to take the form of a basilisk, a heraldic animal
often used in coats of arms, but here does not really appear monstrous. This canvas, one of the least preserved
of them all, was also painted with less care: the implant was left for the cycle of Saint Ursula (the Roman Emperor is
in effect a “copy” of the King of Brittany in “Repatriation of the English Ambassadors”) and that in the “Presentation
at the Temple” from the cycle of the Albanians. Architecture here became decisively classical with profiles of
emperors occupying the base of the columns and the skirting boards of the building. Worthy of interest is the loggia
on the left and the buildings many windows, where a myriad of people with arms outstretched admire the
event.
|


HP
|
Esorcismo di
San Trifone (1507)
Il giovane Trifone, martire protettore della
città di Cattaro in Dalmazia, era stato chiamato dall’imperatore Gordiano a esorcizzare la figlia. Il quadro lo
riprende quando già il demonio ha abbandonato la fanciulla per prendere la forma del basilisco, bestia araldica molto
in uso negli stemmi, qui in verità non molto mostruosa. Questo telero, il peggio conservato della serie, è anche
ritenuto quello realizzato con minor cura: l’impianto rimanda al ciclo di Sant’Orsola (e in effetti l’imperatore
romano è un “riporto” del re di Bretagna del Rimpatrio degli ambasciatori
inglesi) e a quello della Presentazione al tempio del ciclo degli Albanesi. L’architettura è divenuta qui decisamente
classicheggiante, con profili di imperatori che occupano le basi delle colonne e lo zoccolo dell’edificio. Notevoli
il loggiato a sinistra e le molte finestre del palazzo sulla destra, dove appare una miriade di figure protese ad
ammirare l’evento. |